Ett skyddande täcke 

Någon skrev att vakna idag var som att bli väckt av en käftsmäll, med Trump som näste president och världens undergång kunde tydligen inte te sig närmre. För vissa. Eller många. 

Vad är det för fel på mig, som helt ärligt tycker att det är bättre att vakna till en ny tid med Trump än att inte vakna alls. Alla sjukdomar som skördar vuxna och barns liv, all terror och alla krig… vi kan fortfarande kämpa för att stoppa dem. Någon skulle göra vad som helst för en enda dag till här på jorden, även om den dagens mediebrus ägts av en oförskämd gubbstrutt med smak för kvinnoförnedring. Jag vet att jämförelsen är irrelevant, men det hindrar inte mina tankar. Varför ger vi upp allt hopp, innan vi ens vet katasrofens omfattning? Kämpa för fasen, för den värld du vill ha. Uppgivenhet förändrar ingenting, ingenting alls. 

I grund och botten är det så jag ser det.

Jag ser inte bara mörker, inte bara ljus. Ser aldrig världen i bara en nyans.

Men idag, när vintern bäddar in huvudstaden i en halv meter tjockt och alldeles vitt täcke, när kinderna får färg av kylan och när de stora flingorna under lyktornas sken singlar sakta till marken som i bardomens allra vackraste minnen – då är hoppet störst och ljuset starkast. Det spelar ingen roll om någon säger att allt är kört och medmänsklighet inte leder någon vart, jag kommer aldrig att instämma. Jag kommer aldrig att hålla med. Rädsla kräver mod som motmedel, inte ännu mer rädsla. 

För mina barns skull, för min tacksamhet över livet och av respekt för alla som inte längre har någon tid kvar – ingen politisk cowboy med mossiga värderingar ska få mer utrymme i min skalle än tron på att vi är bättre än så. I grund och botten tror jag att det goda alltid vinner till slut. 

Vi har idag. Vi har allt som behövs för att försöka förändra det vi önskar. Och hålla hårt i allt som vi älskar och vill ha kvar.

Vi är fortfarande här och kan fortfarande göra skillnad. Om vi vill. 

Leave a Reply

