Det bästa med mig 

Ser ett underhållningsprogram på TV där en kvinnlig deltagare i dryga 30-årsåldern gestaltas genom ett personporträtt och ombes beskriva sin make sedan nästan 18 år tillbaka. 

“Han är det bästa med mig” säger hon övertygat och ler. 

Jag berörs av rättframheten. Och insikten.

I en tid där alla uppmanas bära sin egen fulla potential, där feminismen mer tycks gå ut på att sänka män som grupp än att stärka kvinnan till jämställdhet – så saknar jag nyanserna. 

Här kommer de åter, nyanserna, en vanlig vardag kl. 20.30 i kommersiell TV. Långt borta från storstadsstressen och karriärhetsen som så många säger sig lida under, men ändå verkar ha fastnat i. Som att den fria viljan plockats bort ut ekvationen. Den som är bland det viktigaste vi har i det här landet.


Friheten att inte behöva fastna i sådant vi inte kan acceptera. Men också att lyfta och bejaka sådant vi varken vill eller kan vara utan. Om vi får välja.

Jag vill inte vara utan dig, Thomas. Du utmanar mig, får mig att fundera och reflektera. Du bär mig över mentala hinder, gör mig starkare men låter mig också vara svag. Vi möter våra utmaningar, tillsammans men också individuellt, och det är en nyckel till frihet för oss båda.

“Vi ska aldrig begränsa varandra” säger mannen jag älskat så länge idag när han passerat 40 med något år. Så sa vi aldrig, så kände vi aldrig, när vi var yngre och fegare. När vi ännu inte lärt oss så mycket om livet och oss själva. När rädslan att förlora var skarpare närvarande än tron på oss själva som bäst för varandra. 

Jag skulle känna mig begränsad idag, om jag inte fick berätta hur lycklig jag är över att få gå genom tillvaron med någon som gett mig ett liv så mycket vackrare och rikare än i mina vildaste drömmar.

Någon som utan tvekan är det bästa med mig. 

Leave a Reply

