Några år, ett liv 

Min make och jag pratade om hur man kan känna sig som en ålder, men vara en annan. Någon säger alltid att de känner sig som typ 30, medan jag kan tro att jag är 23 ena dagen och 63 den andra. Klart är att det är lätt att tänka “vi” även när det gäller gruppen kring 20, när man är i vår ålder. 

“Jag förstår dem, är mycket mer medveten och ungdomlig än vad äldre generationer var i samma situation.”

Moahaha. Inget kunde vara mer fel. Vi kring 40 vet inget eller väldigt lite om den här unga “målgruppen” bortsett från det vi kan läsa oss till i fördjupade studier. Även om vi har dem hemma i vår egen familj. Vi måste komma ihåg att föräldrarna inte fattade nåt, även om vi nu tror att vi hajar. Det är lika lång tid mellan 40 och 20, som mellan 20 och någon som precis föds.

D e n tanken svindlar ju.

Åldrandet för mig, den här förflyttningen från 20-nånting till nästan 40, har allra tydligast fört med sig följande:

Förut drogs jag till drama, nu behöver jag harmoni. I allt! Samtal på jobbet, känslorna där hemma, balansen inuti och utanpå. Förut trodde jag att det mentala lugnet kunde likställas med tristess, men NU ger det mig kraft och energi till alla projekt som behöver fullt fokus. Till alla resor som ska göras. Till alla människor jag vill bry mig om och dem jag innerligt älskar.

På tal om energi, den är också starkare nu än då. Det är som att allt som ska göras, behöver göras fullt ut. Njutas, kännas, ventileras och vara värt att ta tid för. Inte så att jag känner mig gammal eller stressad. Mer medveten om vad värde är.

Med de orden sagda, jag älskar livet kring 40. Mer än någonsin förut. Rikare för varje år som går. 

Leave a Reply

