Gördag

På väg genom parken till veckans sista skoldag, bubblar hon glatt om allt hon vill göra. Läsa och skriva, gitarr och piano, handboll och gärna dans – utöver allt som redan är.

Vi behöver en extra dag, säger jag. Vi uppfinner en sådan, proklamerar hon bastant. Den kan heta gördag och vi lägger den mellan lördag och söndag. Bara till för att utforska, utveckla, hinna med och hitta på. 

Resten av promenaden går åt till frågeställningar om hur det ska fungera. Kan vi hålla den inom familjen eller måste hela samhället med för att inte hamna i otakt. Funkar det om det bara är en natt, eller blir det faktiskt problem. Frågorna är många och lösningarna fler.

När vi hinns ikapp av storebror och hans gäng, frågar jag om de kan ta henne sista biten till skolan. Visst säger brorsan och lägger armen om hennes rygg. När de försvinner iväg genom tunneln vid t-banan ekar hennes ljusa stämma. “Vi har kommit på en ny dag, den ska heta gördag och…” 

Mer hinner jag inte höra innan min väg viker av, men jag ser deras ansikten genom fönsterrutorna på perrongen och deras leenden tar jag med mig som bensin till fredagens möten, saker som ska göras och beslut som bör fattas. Känslan betyder allt.

Nyfikenheten likaså. 

Leave a Reply

